Aula

 

  

  

Funcionament de l'itinerari formatiu

L’Aula d’Escriptura es proposa que els alumnes aprenguin a escriure textos convincents i seductors, i a comprendre i contextualitzar grans obres de la literatura universal. L’itinerari formatiu parteix d’un curs de base sobre l’elaboració de textos escrits i s’especialitza en gèneres segons els interessos i aptituds de cada alumne.

Al final de l’itinerari formatiu de quatre mòduls els alumnes disposaran de les eines i els recursos necessaris per enfrontar-se al full en blanc gràcies a la formació rebuda mitjançant classes, lectures, conferències i exercicis.

Tots els cursos de l’Aula d’Escriptura parteixen de dues conviccions. La primera, que sense llegir textos modèlics i heterogenis no és possible avançar en l’escriptura. La segona, que sense supervisió costa molt més aprendre a escriure. Els mòduls estan concebuts de manera que una part substancial de cada classe està dedicada a comentar el que s’ha llegit i el que s’ha escrit a casa.

Itinerari organitzat per mòduls

L’AE s’organitza en quatre mòduls consecutius, d’un quadrimestre cadascun. Durant el primer mòdul els estudiants segueixen un curs comú, Text i Estil, que resulta indispensable per als cursos posteriors: dibuixa les fronteres comunes a la prosa, la poesia, el cinema i el teatre (llenguatge, talent, composició, oralitat i escriptura) i ressegueix els elements que trobem en tots els textos (paraula, frase, paràgraf, puntuació). En paral·lel, l’alumne llegeix set llibres de la literatura universal, i assisteix a set conferències en què s’analitza cada obra.

En el segon mòdul, els estudiants han de triar entre l’itinerari de prosa, el de poesia, o el de cinema i teatre. Els alumnes llegeixen set obres més de la literatura universal.

El segon any, arriben dos mòduls més. En el tercer mòdul es completa l’especialització iniciada en el mòdul anterior: prosa 2, Poesia 2 i Teatre i Cinema 2. Després de llegir set llibres d’autors catalans vius, els alumnes tenen l’oportunitat de conversar amb ells i fer-los preguntes en set sessions exclusives.

Finalment, al llarg del quart i últim mòdul cada estudiant desenvolupa un projecte vinculat al seu itinerari: un recull de poemes, un relat llarg o uns quants de curts, un assaig, una peça teatral, un guió de curtmetratge... Com que només disposa de quinze setmanes (aquest any, entre el 3 de febrer i el 19 de maig), no cal que el resultat sigui un llibre. En comptes d'estructurar-se en forma de classes setmanals, en aquest mòdul cada estudiant té assignat un tutor que fa un seguiment individual del projecte, sobretot de manera virtual, i també de manera presencial un mínim de tres vegades. Les trobades poden tenir lloc al Centre Cultural La Mercè o en un espai establert per professor i alumne. Es calcula que cada treball requereix deu hores de tutorització.