Notícies i comunicats

27/12/2018

L'Ajuntament de Girona trasllada al Ministeri de Foment l'avantprojecte de la reurbanització de la plaça d'Espanya

La proposta, que té un pressupost total de més de 2 milions d'euros, prioritza els espais verds i de descans, tal com van manifestar els veïns i veïnes en el procés de recollida d'aportacions.

L’Ajuntament de Girona ha traslladat al Ministeri de Foment l’avantprojecte de la reurbanització de la plaça d’Espanya. Aquesta és una de les actuacions que el consistori ha inclòs dins de les tasques de reposició de les obres del TAV a la ciutat. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha explicat aquest matí els detalls de l’avantprojecte juntament amb el regidor d’Urbanisme, Activitats, Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, i el regidor del Projecte Ferroviari, Carles Ribas. “Ara hem demanat al Ministeri que redacti el projecte, a partir del que els hem fet arribar, i que l’executin immediatament”, ha indicat l’alcaldessa.

La proposta presentada al Ministeri té un pressupost de 2.078.097,44 euros, dels quals 1.755.300,92 euros es destinarien a la reforma de la plaça d’Espanya, 169.399,15 euros a la reforma del carrer de Pierre Vilar i 153.397,37 euros a la reforma del carrer de Bailén. L’Ajuntament de Girona assumirà la part del projecte que estarà fora de l’àmbit de reposició de les obres del TAV.

L’avantprojecte s’ha redactat a partir de la proposta escollida de les quatre que es van presentar fa un any als veïns en una audiència pública i incorpora gran part de les aportacions fetes pels 88 ciutadans i ciutadanes que van fer arribar els seus suggeriments a l’Ajuntament durant el període de recollida de propostes. A partir d’aquí, s’ha fet l’avantprojecte definint les mides i els materials, entre altres aspectes, que han de servir per fer la redacció del projecte executiu de les obres. En l’elecció dels materials s’han tingut en compte els criteris del parc Central per tal d’aconseguir un espai que mantingui una harmonia a banda i banda de l’estació.

De tots els suggeriments que es van fer arribar, es desprèn que la voluntat ciutadana és prioritzar els espais verds, de descans i per acollir activitats culturals de petit format. “El projecte de reurbanització de la plaça d’Espanya té un doble objectiu. Per un costat, satisfer les necessitats de la zona de l’Eixample de disposar d’un espai diàfan, verd i lúdic. Per un altre costat, que la plaça esdevinguin un punt de nexe permeable entre els barris de la ciutat, a l’est i a l’oest. Hem de tenir en compte que serà una gran porta d’entrada a Girona”, ha ressaltat l’alcaldessa.

Alguns dels principals punts de l’avantprojecte que s’ha presentat aquest matí és el fet de convertir la plaça d’Espanya en un espai diàfan, ampli i accessible, amb el carrer de Barcelona com a eix vertebrador de la zona, fent que la plaça es converteixi d’alguna manera en el vestíbul de l’estació des de l’Eixample. Per aquest motiu, la proposta de reurbanització incorpora quatre fileres d’arbres de gran port a la plaça, de l’espècie tulipers de Virgínia (Liriodendron tulipifera), que accentuaran aquesta sensació d’avinguda de l’estació. La considerable ampliació de la vorera de la zona d’accés de l’estació per la plaça d’Espanya, amb una forma onejada, és també un dels punts destacats de la proposta

A la plaça predominaran els espais verds i de descans, però es reservarà una zona de jocs infantils i un espai per a l’estació de la Girocleta i la connexió amb els carrils bici que travessen la plaça. En aquest sentit, cal destacar que es modificarà la vorera est del carrer de Pierre Vilar per encabir-hi un carril bici que connecti amb el que arriba a l’estació des del nord, i una avinguda arbrada que tingui continuïtat des de la plaça.

La circulació de vehicles s’invertirà respecte l’actual al carrer de Pierre Vilar i es limitarà la velocitat a 30 km/hora, instaurant la zona 30 a tot l’àmbit del projecte per a donar tota la prioritat als vianants. Aquestes iniciatives, juntament amb la creació d’una plataforma única a la plaça i al carrer Bailén, i la senyalització de zones de càrrega i descàrrega de viatgers, contribuiran a pacificar el trànsit i a prioritzar el pas de vianants a l’espai. Amb aquestes mesures es vol donar resposta als criteris de fer una ordenació viària versàtil i un disseny viari lineal, amb l’objectiu d’evitar estacionaments indeguts i dobles fileres.

El projecte s’ha presentat aquest matí també a diversos representants d’associacions de veïns i veïnes de la ciutat. 

Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana (OIAC)