Notícies i comunicats

01/03/2019

La ciutat de Girona té una capacitat d'atracció comercial de prop de 500 milions d'euros anuals

Aquest matí s'ha presentat el Pla sectorial del comerç de Girona, que proposa set línies estratègiques de treball.

La ciutat de Girona té una capacitat de retenció i atracció comercial de 487 milions d’euros a l’any en la seva àrea d’influència més propera, que és que es troba a un màxim de a 45 minuts de la ciutat. Aquesta xifra suposa el 31% de la despesa total dins d’aquest àmbit. La facturació atreta puja fins als 646 milions d’euros si s’amplia la zona d’influència a l’àrea màxima, que és la que està entre 45 i 60 minuts de la ciutat.

Aquesta són algunes de les dades rellevants del Pla sectorial del comerç de Girona que han presentat aquest matí la tinenta d’alcaldia i regidora de Promoció Econòmica, Desenvolupament Local, Turisme i Ocupació de l’Ajuntament de Girona, Glòria Plana Yanes, i el soci director de RBD Consulting Grup, empresa responsable de la redacció del document, Roger Gaspa.

“El comerç és una de les principals activitats econòmiques de Girona, tant pel que fa al nombre de treballadors i el nombre d’empreses com pel que fa a la capacitat d’atracció que genera. Aquest pla és el complement que ens faltava del Pla estratègic de turisme per tenir les pautes a seguir per poder gestionar el comerç a la ciutat en els propers anys”, ha remarcat la regidora Glòria Plana Yanes.

Una altra de les conclusions del Pla és l’explicació dels factors que expliquen l’atracció de compres a la Girona i que són quatre: la proximitat, la feina, la varietat i la qualitat. Precisament, la qualitat dels productes i la varietat de serveis, restauració, marques i oferta, juntament amb l’ambient i la decoració dels establiments, són els aspectes més ben valorats per les persones que compren a la ciutat.

A excepció de la qualitat, els altres elements tenen a veure amb l’experiència de la compra, un dels reptes de futur del comerç en les ciutats, juntament amb la transformació digital dels establiments comercials. A l’altra cara de la moneda, com a aspecte a millorar del comerç a Girona segons les enquestes realitzades per fer el Pla, hi ha la quantitat i qualitat de l’aparcament a la ciutat.

El Pla estableix set línies estratègiques de treball per al futur del comerç a la ciutat, amb un seguit de recomenacions: millora de la competitivitat, promoció i dinamització, transformació digital del comerç i big data, urbanisme comercial i urbanisme tàctica, accessibilitat i mobilitats sostenible en les compres, comerç emblemàtic i singular i sinergies amb altres sectors.

Pel que fa als hàbits de compra dels gironins i les gironines, un 25% va habitualment al Mercat del Lleó i un 12% al mercat de la Devesa i un 83% dels gironins majors de 18 anys ha fet alguna compra en línia el darrer any.

Actualment la ciutat compta amb 4.548 locals actius, xifra que suposa un 67% del total de locals en planta baixa de la ciutat. D’aquests, un 40% són serveis (1.814), un 37% comerços (1.697), un 14% restaurants (628) i un 9% altres (409). Girona és la quarta ciutat de Catalunya amb més de 40.000 habitants i la primera capital de demarcació amb una ràtio comercial més alta: 16,82 establiments per cada 1.000 habitants i 2.703 metres quadrats per cada 1.000 habitants.

Per a l’elaboració del pla s’han fet 400 enquestes a residents de Girona (ciutat i demarcació) majors de 18 anys. 

Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana (OIAC)