Notícies i comunicats

23/01/2018

L'Ajuntament de Girona crea un nou recurs web amb una selecció de 101 fotografies destacades de la ciutat

El projecte, impulsat pel Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI), ha escollit les imatges més rellevants dels 3 milions de documents visuals que es custodien.

L’Ajuntament de Girona ha creat un nou recurs web, eminentment visual, a partir d’una selecció de 101 fotografies que es consideren rellevants entre les més de 3 milions que es custodien al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI). Totes elles són fotografies que destaquen per algun aspecte en concret: pel seu contingut visual, per la seva estètica, per la seva rellevància històrica, per la seva singularitat o per la seva excepcionalitat com a objecte fotogràfic. El recurs s’emmarca dins de les activitats programades per commemorar el 20è aniversari del CRDI.

 

La visualització de forma individualitzada i fora del context de producció permet en bona part l’alliberament de significats perquè la funcionalitat inicial quedi superada per la interpretació i reinterpretació de cada espectador, i aquest és precisament l’objectiu principal del recurs. El treball de compilació es basa principalment en una recerca sobre l’estètica de les imatges, a partir sempre del coneixement previ sobre els seus autors i el context de creació.

 

El conjunt de la mostra ofereix una visió àmplia i il·lustrada del que han estat els 175 anys de fotografia a Girona, des de les primeres imatges de 1842 fins a la substitució per la tecnologia digital en el segle XXI. L'apropament a un conjunt tan ampli i diversificat il·lumina molts aspectes de la relació entre la fotografia i la ciutat de Girona i proporciona les vies adequades per endinsar-se en l’estudi dels diferents vessants necessaris per donar entitat al relat històric i artístic de les imatges.

 

Per gaudir del recurs, cal accedir a l’enllaç web a on les diferents eines de navegació permeten visualitzar les imatges de forma conjunta en forma de mosaic o de forma individual i ampliada, així com accedir a la informació relacionada de cadascuna d’elles com l’autoria, la datació o el procediment fotogràfic, entre altres. L'enllaç a catàleg permet, a més, descarregar-se la imatge a alta resolució, fet habitual en totes les fotografies en línia del CRDI.

 

Imatges que es poden trobar al recurs

 

En l’esfera creativa s’hi poden trobar alguns autors, com ara Valentí Fargnoli, autor destacat de les primeres dècades del segle XX a les comarques gironines que va saber crear-se una identitat pròpia com a fotògraf, aconseguida per l’adquisició d’un llenguatge visual identificable i luna estètica molt personal. També Josep Buil Mayral, un autor que presenta a la dècada de 1950 uns treballs innovadors i creatius; uns treballs realitzats a consciència i compromesos amb l’evolució del llenguatge fotogràfic. Josep Buil és, a més, un dels fundadors de l’Agrupació Fotogràfica i Cinematogràfica de Girona i Província (AFYC), de la qual fou president. Precisament, aquesta associació queda ben representada per altres autors, dels quals es coneix únicament alguna obra aïllada. És el cas de Xavier Puig Bofill o de Xavier Llompart Ginesta. D'època ja contemporània, trobem tots aquells autors representats a la col·lecció de fotografia contemporània del CRDI: Josep Maria Oliveras, Jordi S. Carrera, Vari Caramés, António Júlio Duarte, Manel Armengol, Joan Fontcuberta, Carlos Pérez Siquier, Txema Salvans, Bleda y Rosa, Isabel Muñoz, Ferran Freixa, Manuel Laguillo, Marcel Font, Juan Manuel Castro Prieto i Israel Ariño.

 

En l’àmbit periodístic destaca la figura de Narcís Sans, fotògraf de premsa que va treballar principalment per Los Sitios. Els seus reportatges dels anys seixanta i setanta responen necessàriament a l’esperit de l’època, és a dir, al relat feliç dels esdeveniments organitzats en el marc de l’oficialitat: inauguracions, visites, celebracions, etc. No obstant això, entre la seva enorme producció trobem imatges singulars, que emergeixen amb força quan s'aïllen del context. El mateix succeeix amb algunes imatges periodístiques més recents, com les d'Aniol Resclosa, José Carlos León, Manel Lladó, Josep Maria Bartomeu, Pere Duran, Marçal Molas, Miquel Mundet, Lluís Cruset o Joaquim Curbet.

 

En el recurs també tenen presència les “fotografies de carrer”. Són les fotografies fetes per aquells amateurs que provinents d’altres oficis, desvinculats sovint de qualsevol forma d’art o de cultura, van adoptar la fotografia com un mitjà complementari per a la seva subsistència. L'autor més representatiu és Martí Massafont, dependent d’una ferreteria, que en la seva tasca documental i acompanyat per la càmera, i algunes vegades també per l’atzar, va aconseguir imatges de gran impacte. Fotografies allunyades del tot de qualsevol convencionalisme, tant tècnic com formal, que, tot i això, constitueixen avui dia un testimoni visual de gran força.

 

La contribució dels retrats d'estudi és remarcable, per l'àmplia representació de les galeries gironines en el CRDI (Fotografia Unal (1867-1983), Foto Lux (1915-1988), Josep Jou (1900-1944) i Narcís Sans (1940-1985)) i per la visibilitat que van adquirint en tot tipus de recursos, des de publicacions a exposicions al carrer, passant lògicament per l’exhibició en línia.

 

Per últim, hi ha també les fotografies històriques, marcades principalment per la importància dels seus continguts. És el cas del paper a l’albúmina conservat al CRDI, la fotografia d’exteriors més antiga de la ciutat, de 1867, obra de José Martínez Sánchez, que va ser publicada en el catàleg del fotògraf francès instal·lat a Madrid Jean Laurent. O les imatges de Joan Martí, que entre els anys 1876 i 1877 va realitzar el treball insígnia de l’època del col·lodió a la ciutat, pel tractament innovador de la fotografia urbana i per la seva presentació en format àlbum, amb el títol de Bellezas de Gerona, que representa el primer reportatge fotogràfic de Girona.

 

Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana (OIAC)