Notícies i comunicats

23/06/2017

L'Ajuntament de Girona defensa l'aeroport de Girona com a complementari al del Prat

En una conferència al Cercle d'Infraestructures, l'alcaldessa Marta Madrenas reclama el baixador del TAV a l'aeroport per duplicar la seva àrea d'influència.

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha fet avui una conferència al Cercle d’Infraestructures, a la Cambra de Comerç de Girona, on ha esbossat el model de ciutat respecte la mobilitat i l’impacte de les grans infraestructures. L’acte ha servit també per presentar l’estudi que va encarregar l’Ajuntament sobre el futur de l’aeroport de Girona en el sistema aeroportuari català. 

En la primera part, Madrenas ha defensat un model de mobilitat “amb criteris moderns de sostenibilitat, que vol dir que no es pot anar en cotxe a pertot, i que hem de potenciar la intermodalitat entre els diferents mitjans de transport”. Per això ha defensat les polítiques municipals de promoció de la bicicleta i del transport públic. En aquest sentit, s’ha felicitat també per l’èxit del sistema ferroviari de Rodalies de Girona, i ha llançat la proposta a la Generalitat d’impulsar dos nous baixadors a la línia del tren convencional: un al nord de la ciutat, a la zona del Pont Major, i un altre al sud, entre l’Avellaneda i Mas Gri. 

“Seria una manera de treure més partit a la infraestructura del tren, amb uns importants beneficis socials i ambientals perquè podríem evitar que la gent s’hagués de desplaçar fins al centre de la ciutat en vehicle privat”, ha dit Madrenas, que ha valorat també les funcions de cohesió territorial i d’oferir nous serveis de transport en zones de creixement de la ciutat. La Generalitat s’ha compromès a iniciar al setembre un estudi de viabilitat dels dos baixadors. Precisament, l’alcaldessa ha lamentat que la central de mercaderies de Girona no té ara mateix cap utilitat i ha apuntat aquest espai com a zona on s’hauran de preveure nous usos. 

Tot seguit, l’alcaldessa ha presentat l’estudi “Mirant el futur: incrementant la contribució de l’aeroport de Girona al sistema aeroportuari català”, que s’ha encarregat a la Cranfield University i que ha comptat amb la col·laboració de la University of Edinburgh. Aquest estudi analitza l’evolució del mercat aeri català com un mercat bàsicament centrat en les rutes directes amb altres aeroports europeus, i on operen sobretot companyies de baix cost. Davant el seguit de dades que apunten que l’aeroport del Prat arribarà en pocs anys al seu llindar màxim de viatgers, l’estudi defensa que l’aeroport de Girona està capacitat i pot assumir la funció de complementarietat amb l’aeroport de Barcelona. 

Per facilitar-ho, apunta però a la necessitat de construir el baixador de l’alta velocitat a l’aeroport, i a la necessitat de reduir el diferencial de taxes amb el Prat. Segons els experts, amb el baixador del TAV l’aeroport de Girona passaria de tenir una àrea de 2,5 milions de persones a 60 minuts de l’aeroport, a tenir una àrea d’influència de 5,1 milions. Per l’alcaldessa, “cal fer de Girona el segon aeroport de Barcelona, i a nivell català s’ha de percebre així. És un projecte de país, que ens permetria ampliar molt l’oferta de vols des de Girona, i de retruc beneficiar l’economia de la demarcació i les possibilitats empresarials i d’oci dels gironins i gironines”. 

L’Ajuntament facilitarà l’estudi a tots els agents implicats en la gestió de l’aeroport de Girona.

Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana (OIAC)