Notícies i comunicats

25/03/2019

La imatge de la dona en el cinema dels primers temps centra una nova edició del Seminari sobre els antecedents i orígens del cinema

El Museu del Cinema i la Universitat de Girona organitzen l'esdeveniment, que tindrà lloc els propers 28 i 29 de mar.

La imatge de la figura femenina en l’origen del cinema centra la dotzena edició del Seminari sobre els antecedents i orígens del cinema, que organitzen el Museu del Cinema de Girona i el Departament d'Història i d’Història de l’Art de la Universitat de Girona amb el suport de l’Ajuntament de Girona. Sota el títol de “La dona visible. Presències de la feminitat a la pantalla (1895-1920)”, l’objectiu del seminari és potenciar i divulgar la recerca en l’àmbit del precinema i cinema dels primers temps. L’activitat tindrà lloc els dies 28 i 29 de març a l’EspaiCaixa i comptarà amb la presència de destacats especialistes del sector nacionals i internacionals. L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha presentat l’acte aquest matí juntament amb els codirectors del seminari, el director del Museu del Cinema de Girona, Jordi Pons, i el degà de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, Àngel Quintana.

Durant la presentació, Madrenas ha agraït la feina de la organització i la relació existent amb la Universitat de Girona que, ha dit, “permet tirar endavant iniciatives de recerca en la història del cinema tan importants per la ciutat”. L’alcaldessa ha destacat també la temàtica del seminari, que mostra “la cosificació de la dona, la discriminació de qualitats segons el gènere o el model patriarcal que encara impera i que evidencia que no s'ha evolucionat tant des de l’inici del cinema fins ara”. En el mateix acte s’ha presentat la publicació que recull les ponències i comunicacions de l'anterior edició de les jornades, dedicades a la presència de la dona en la indústria del cinema dels primers temps.

El seminari “La dona visible. Presències de la feminitat a la pantalla (1895-1920)” posa el focus en les dones i en la metamorfosi que va patir la seva percepció en l’imaginari popular des de finals del s. XIX fins a l’any 1921, i ho fa a través de diverses pel•lícules que, com a reflex de la societat i la cultura, mostren la seva jerarquia de valors i els seus arquetips, alguns dels quals avui en dia es consideren inacceptables.

Les 22 intervencions d’enguany es divideixen en cinc blocs dedicats al tema central del seminari i un apartat especial sobre comunicacions, tecnologia i presència d'allò virtual abans del cinema. Els blocs sobre l'estudi de la presència de la feminitat a la pantalla en el cinema dels inicis són els següents: “Arquetips”, el dijous 28 de març al matí; “Dissidències” i “La dona i les altres arts”, dijous a la tarda; “Identitats nacionals”, divendres 29 al matí, i “Dives”, que clourà el seminari, divendres a la tarda.

En el marc del seminari també s’organitzen diverses activitats obertes al públic, entre les quals destaca la projecció habitual de cinema mut amb música en directe de piano, que tindrà lloc el dijous 28 de març a les vuit del vespre al Cinema Truffaut. Es tracta d’una activitat programada per la Filmoteca de Catalunya amb films dels seus fons.

Aquest seminari, de periodicitat biennal i únic en el seu gènere a l’Estat espanyol, té lloc des del 1999 sota una temàtica que proposa l’organització i que és el nexe comú de totes les activitats de l’esdeveniment. Les ponències s’encarreguen a diferents investigadors destacats i la presentació de comunicacions es distribueix a partir d’una convocatòria internacional. Dins de cada seminari hi ha també un apartat especial dedicat a les comunicacions sobre precinema, malgrat que no responguin a la temàtica central del seminari en qüestió. 

Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana (OIAC)