Notícies i comunicats

08/10/2012

L'Ajuntament de Girona vol denunciar l'Estat per no soterrar el tren convencional

L'ACN recull les declaracions de l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, que culpa el govern espanyol d'incomplir un contracte i voler marxar "a la francesa"

Font: Ajuntament de Girona / El Punt Avui / Diari de Girona
Imatge: Lluís Serrat

(Font: ACN).- Els serveis jurídics de l'Ajuntament de Girona estan estudiant denunciar l'Estat per no soterrar el tren convencional ni enderrocar el viaducte. La presentació del pla d'infraestructures fins al 2024 (Pitvi) ha encès les alarmes ja que el projecte que l'Estat va dissenyar quan va decidir soterrar el TAV -i que incloïa també els túnels del tren convencional i l'enderroc del viaducte- no figura enlloc. A més, l'Estat insta la ciutat a pagar les obres pendents. L'alcalde, Carles Puigdemont, ha assegurat que hi ha "base jurídica" per portar l'Estat davant dels tribubals per incompliment de contracte. "L'Estat no pot marxar a la francesa deixant deutes pendents", ha lamentat.

L'Ajuntament de Girona ha rebut amb estupefacció la notícia de què l'Estat no pensa acabar les obres previstes en el projecte ferroviari. Actualment, Adif està acabant d'enllestir les obres perquè el TAV passi per Girona el primer semestre de 2013 i també s'ha excavat la caixa de la futura estació intermodal soterrada. Ara bé, aquest mateix projecte -dissenyat per l'Estat- també preveia el soterrament del tren convencional, l'adequació de l'estació (que inclou aparcament soterrat i estació d'autobusos, entre d'altres) i l'enderroc de l'actual viaducte que travessa Girona.

La setmana passada, la ministra de Foment, Ana Pastor, va presentar les obres en matèria d'infraestructures que l'Estat preveu fins al 2024 i el projecte del tren convencional al seu pas per Girona no hi apareix. De fet, Foment ha comunicat que totes les inversions ferroviàries vinculades a millora d'integració urbana (soterraments, cobriments o viaductes) són obres "de caràcter urbà" i, per tant, l'Estat entén que han de ser assumides directament per les administracions locals o autonòmiques.

Davant d'aquesta situació, l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va anunciar aquest divendres que ha donat l'encàrrec als serveis jurídics de l'ajuntament d'estudiar la viabilitat de denunciar l'Estat per incompliment de contracte. L'alcalde ha recordat que va ser l'Estat precisament qui va dissenyar el projecte ferroviari i va decidir que tant l'alta velocitat com el tren convencional passessin soterrats i que ara ha canviat de parer "sense previ avís, ni diàleg ni negociació". "Ens han deixat en una indefensió absoluta", ha lamentat l'alcalde.

Puigdemont ha recordat que els gironins han tingut "dosi doble de paciència" ja que les obres del TAV han tingut empantanegada bona part de la ciutat durant anys i, a més, l'arribada de l'alta velocitat s'ha anat posposant en diverses ocasions. "Adif no es pot queixar de la paciència dels gironins", ha manifestat. Ara bé, l'alcalde entén que la situació ha fet un tomb molt greu amb la presentació del pla d'infraestructures i que la ciutat hi ha de respondre. "L'Estat vol marxar a la francesa i deixar deutes pendents", ha remarcat.

L'alcalde ha avisat que el procés per interposar la denúncia pot ser "llarg i complex". De fet, el Pitvi es troba actualment en període d'exposició pública i la previsió que en fa l'ajuntament és que es puguin presentar al·legacions durant el primer trimestre del 2013 i que s'aprovi definitivament el segon trimestre de l'any que ve. Per tant, si el consistori arriba a denunciar l'Estat, aquesta demanda no es podrà fer efectiva fins que el pla estigui aprovat de manera ferma.

A nivell intern, Puigdemont està treballant amb la resta de grups municipals per tal d'acordar una moció conjunta demanant que l'Estat completi les obres. Si s'arriba a consensuar, la moció es votarà en el ple d’avui...

Oficina d'Informació i Atenció Ciutadana (OIAC)